Co znajdziesz w tym artykule:
Elektroniczny obieg dokumentów
Co powstrzymuje przedsiębiorców przed stosowaniem elektronicznego obiegu dokumentów w swojej firmie? Na to m.in. pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy konferencji, która odbyła się 22 października w Business Centre Club: Ewa Ulicz – członek zarządu BillBird SA, Przemysław Płudowski – dyrektor sprzedaży produktów elektronicznych BillBird SA, Anna Białek i Aleksandra Sztorc z MillwardBrown oraz Michał Borowski – ekspert BCC ds. podatków.
Badania zrealizowane jesienią 2014 roku na zlecenie BillBird SA przez Millward Brown i objęte patronatem Business Centre Club pokazują, że głównymi barierami w unowocześnianiu obiegu dokumentów, w tym przede wszystkim w korzystaniu z e-faktur są lęki związane z przepisami i stosunkiem urzędników skarbowych do faktur elektronicznych. Badania statystyczne potwierdziły wyniki badań jakościowych przeprowadzonych kilka miesięcy temu.
Ponad 50 procent respondentów wskazuje na urzędy skarbowe jako czynnik zniechęcający do wdrożenia e-faktur. Prawie połowa firm obawia się o bezpieczeństwo elektronicznych dokumentów, a 60 procent przyznaje, że przyzwyczajenie do faktur papierowych może być barierą upowszechnienia faktury elektronicznej. Przepisy dotyczące dokumentów elektronicznych są dla większości przedsiębiorców z sektora MSP niejasne, lub niedostatecznie nagłośnione.

Wiedza na temat e-faktur
Sami przedsiębiorcy nisko oceniają swoją wiedzę na temat faktur elektronicznych i wskazują na potrzebę edukacji. 45% twierdzi, że e-faktura nie jest dostatecznie popularyzowana. Jednocześnie uderzająca jest następująca konstatacja: większość firm za ważny uznaje ekologiczny aspekt stosowania elektronicznych dokumentów, jednak nie wymienia go spontanicznie wśród ewentualnych argumentów mogących skłonić ich do stosowania e-faktur.
Brak wiedzy, płynący z niego lęk przed urzędami i przyzwyczajenie – to główne bariery w unowocześnianiu obiegu dokumentów w sektorze polskich MSP.